ALGEMENE VOORWAARDEN VAN TOEPASSING OP DE RECHTSVERHOUDING TUSSEN OPDRACHTGEVER EN @DMIDI
Gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam onder dossiernummer 24296448.
Vastgesteld op 7 oktober 1999 te Rotterdam.
Artikel 1 Algemeen
a. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing zodra de opdrachtgever de bijstand van @dmiDi heeft gevraagd. Alle bepalingen van deze voorwaarden zijn tussen partijen van kracht, voor zover niet door beiden hiervan uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
b. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
@dmiDi: Administratiekantoor @dmiDi, gevestigd te Capelle aan den IJssel.
Opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die de hulp inroept van @dmiDi.
Artikel 2 Algemeen
a. Alle aanbiedingen van @dmiDi zijn vrijblijvend.
b. Onder de opdracht wordt verstaan de in onderling overleg tussen de opdrachtgever en @dmiDi te bepalen werkzaamheden die door @dmiDi verricht dienen te worden en de voorwaarden waaronder zulks dient te geschieden.
c. De werkzaamheden van @dmiDi (kunnen) betreffen (onder meer) het voeren van een complete boekhouding c.q. administratie ten behoeve van de opdrachtgever, het opstellen van jaarstukken, het verzorgen van belastingaangiften en de eventuele vervolgen daarop, het adviseren inzake vraagstukken van financiële, fiscale en/of bedrijfskundige aard, alsmede alle handelingen en verrichtingen die dienstig kunnen zijn in verband met voormelde werkzaamheden.
Artikel 3 Verplichtingen @dmiDi
a. @dmiDi is gehouden de belangen van zijn opdrachtgever naar beste weten en kunnen te behartigen, een en ander voor zover zulks, overwegende de rechtsverhouding en de daaruit voortvloeiende opdrachten, mogelijk en wenselijk is.
b. @dmiDi voert de hem verleende opdracht uit met inachtneming van de gebruikelijke gedragsregels die bij de uitoefening van zijn werkzaamheden plegen in acht te worden genomen.
c. De wijze waarop de administratie wordt gevoerd en de overige werkzaamheden worden verricht, dient, met inachtneming van eventueel daarop toepasselijke wettelijke bepalingen, te voldoen aan de eisen die voortvloeien uit de verplichtingen en verantwoordelijkheden van de opdrachtgever.
d. Indien de werkzaamheden er toe strekken een bepaald (financieel) eindresultaat te bewerkstelligen wordt niet gegarandeerd dat dit beoogde eindresultaat werkelijk wordt bereikt.
Artikel 4 Vertrouwelijke informatie
@dmiDi verplicht zich tot geheimhouding van alle gegevens en stukken die betrekking hebben op de opdracht en die redelijkerwijs als geheim te zijn beschouwen. @dmiDi is niet aansprakelijk voor schending van de geheimhouding door zijn medewerkers, indien hij aannemelijk maakt deze schending niet te hebben kunnen verhinderen.
Artikel 5 Verantwoordelijkheid voor medewerkers
De adviseur is, onverminderd het bepaalde in artikel 1403 van het burgerlijk Wetboek, verantwoordelijk voor de in relatie met de opdracht uitgevoerde handelingen van door hem bezoldigde of gemachtigde medewerkers.
Artikel 6 Samenwerking met derden
a. @dmiDi kan bij de uitvoering van zijn opdracht andere, niet tot zijn eigen kantoor behorende deskundigen inschakelen, nadat de noodzaak c.q. wenselijkheid daarvan in overleg met de opdrachtgever is vastgesteld. De kosten van inschakeling van een deskundige komen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, voor rekening van de opdrachtgever.
b. Tenzij daarover vooraf tussen adviseur en opdrachtgever een afwijkende regeling is getroffen, is de adviseur niet aansprakelijk voor de door zodanige deskundigen ten behoeve van de opdrachtgever te verrichten werkzaamheden alsmede de honorering ervan.
c. Indien de adviseur door de opdrachtgever verzocht wordt om andere, niet tot zijn eigen bureau behorende deskundigen in te schakelen, is het in het vorige lid bepaalde van overeenkomstige toepassing.
Artikel 7 Verplichtingen van de opdrachtgever
a. De opdrachtgever dient zich te onthouden van de handelingen die het @dmiDi onmogelijk maken haar opdracht naar behoren uit te voeren.
b. De opdrachtgever is verplicht om aan @dmiDi tijdig, volledig en op de juiste wijze de benodigde gegevens, inlichtingen en bescheiden te verstrekken die nodig zijn voor uitvoering van diens opdracht.
Artikel 8 Tekortkomingen van @dmiDi
a. De adviseur is tegenover do opdrachtgever slechts aansprakelijkheid voor schade die deze zelf lijdt als rechtstreeks gevolg van tekortkomingen door de adviseur of door personen in zijn dienst bij de vervulling der opdracht begaan, indien en voor zover deze tekortkomingen onder normale omstandigheden bij normale vakkennis en met inachtneming van normale oplettendheid en wijze van vakuitoefening vermeden hadden kunnen worden, een en ander behoudens de hierna omschreven nadere beperkingen.
b. De adviseur is verplicht om de hiervoor bedoelde tekortkomingen op zo kort mogelijke termijn om niet te herstellen, wanneer en voor zover met het herstellen niet meer kosten zijn gemoeid dan in rekening zijn gebracht voor de betreffende werkzaamheden.
c. Onder alle omstandigheden zal de verplichting van een adviseur tot vergoeding van schade steeds beperkt zijn tot het bedrag van het hem totaal toekomende honorarium, betrekking hebbende op het met de betreffende administratie corresponderende boekjaar en bij gebreke daarvan het kalenderjaar, waarin de betreffende tekortkoming is vastgesteld.
d. Elke aansprakelijkheid van de adviseur vervalt 2 jaar na einde van het met de betreffende administratie corresponderende boekjaar en bij gebreke daarvan het kalenderjaar, waarin de betreffende tekortkoming Is vastgesteld.
e. Elke aansprakelijkheid van de adviseur vervalt indien de opdrachtgever bij een eventuele belastingcontrole over het betreffende tijdvak de adviseur niet in de gelegenheid heeft gesteld Hierbij aanwezig te zijn, voorts in het geval de opdrachtgever de adviseur niet In de gelegenheid heeft gesteld de betreffende tekortkoming te herstellen en verdere werkzaamheden naar aanleiding van c.q. in verband met die tekortkoming hebben plaats gevonden zonder dat de opdrachtgever de adviseur daarbij betrokken heeft.
Artikel 9 Tekortkomingen van de opdrachtgever
a. Voor zover tekortkomingen bij de uitvoering van de door de adviseur verrichte werkzaamheden het gevolg zijn van de omstandigheid dat de opdrachtgever zijn verplichtingen zoals hiervoor onder artikel 7 aangegeven, niet, niet tijdig of in onvoldoende mate is nagekomen, is @dmiDi daarvoor geheel niet aansprakelijk.
b. Het herstellen van zodanige tekortkomingen zal alsdan geschieden op kosten van de opdrachtgever.
Artikel 10 Beëindiging opdracht door opdrachtgever
Een opdrachtgever kan alleen schriftelijk, aangetekend verzonden, op ieder gewenst moment een gegeven opdracht doen eindigen.
Artikel 11 Beëindiging opdracht door @dmiDi
@dmiDi kan de opdracht neerleggen, indien:
- De opdrachtgever zijn verplichtingen niet nakomt;
- Op grond van handelingen van de opdrachtgever in redelijkheid niet van haar kan worden verwacht dat zij de opdracht in stand houdt;
- Op grond van onvoorziene, van haar wil onafhankelijke omstandigheden in redelijkheid niet van haar kan worden verwacht dat zij de opdracht in stand houdt.
Artikel 12 Afwikkeling opdracht na beëindiging
a. Bij beëindiging van de opdracht is de opdrachtgever aan @dmiDi het aan haar toekomende honorarium alsmede vergoeding van alle door haar gemaakte onkosten verschuldigd, een en ander berekend tot het moment van beëindiging van de opdracht.
b. @dmiDi mag tot het tijdstip van volledige voldoening van het haar toekomende honorarium en de onkosten, alle stukken die betrekking hebben op de betreffende opdrachten, de stukken van de opdrachtgever daaronder begrepen, onder zich houden. Voor zover nodig zijn bedoelde stukken aan @dmiDi in zekerheidseigendom overgedragen.
Artikel 13 Honorarium
a. Het honorarium van @dmiDi wordt vastgesteld aan de hand van een uurtarief of in de vorm van een vast bedrag, hetzij ten behoeve van een bepaalde opdracht, hetzij per boekjaar c.q. kalenderjaar. In het geval geen sprake is van een vast overeengekomen bedrag wordt het honorarium vastgesteld aan de hand van een uurtarief.
b. @dmiDi doet op verzoek van de opdrachtgever tevoren opgave van de geschatte kosten voor de door haar te verrichten arbeid.
c. De factuur inzake het honorarium dient voldoende inzicht te geven in de verrichte werkzaamheden gedurende de periode waarover de factuur is berekend.
d. Het tarief wordt in het algemeen bepaald door:
- Het (financiële) belang van de door @dmiDi te verrichten werkzaamheden.
- De opleiding en ervaring van de persoon die de werkzaamheden verricht.
- De omvang van de opdracht.
e. Het uurtarief wordt berekend over de gewerkte uren inclusief eventuele reistijd. Tenzij anders is overeengekomen is in het uurtarief een vergoeding voor algemene kantoorkosten begrepen.
f. Het uurtarief wordt berekend met gebruikmaking van de door @dmiDi gehanteerde tarieven lijst. Deze lijst wordt op verzoek van opdrachtgever toegezonden.
g. De tarieven lijst kan per 1 januari van ieder jaar door @dmiDi worden aangepast op grond van:
- de inflatie,
- de opleiding en/of ervaring van de persoon die de werkzaamheden verricht.
Artikel 14 Reclames
Klachten betreffende de facturering dienen uiterlijk twee weken na verzending bij @dmiDi te zijn ingediend, bij overschrijding van welke termijn iedere aanspraak van de opdrachtgever ter zake is vervallen.
Artikel 15 Betaling
a. Tenzij anders is overeengekomen, dient de factuur te worden betaald binnen twee weken nadat deze bij de opdrachtgever is ingediend.
b. Bij te late betaling is de opdrachtgever van rechtswege in gebreke. Ingeval van vertraging van betaling aan @dmiDi is de opdrachtgever aan @dmiDi een vertragingsrente verschuldigd van 1% per maand, te berekenen met ingang van veertien dagen na het indienen van de factuur.
c. In geval van vertraging van betaling van de factuur is de opdrachtgever aan @dmiDi voorts verschuldigd vergoeding van alle kosten - zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke - die door @dmiDi ter inning van haar factuur worden gemaakt. De genoemde buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op minimaal 15% van de hoofdsom vermeerderd met omzetbelasting, met een minimum van ƒ 250,-- (Î 113,45) zonder dat @dmiDi gehouden is aan te tonen dat zij de betreffende kosten in die omvang werkelijk heeft gemaakt.
d. Indien opdrachtgever haar betalingsverplichting niet (tijdig) nakomt heeft @dmiDi de mogelijkheid om haar werkzaamheden op te schorten totdat de betalingsverplichting door opdrachtgever is voldaan.
Artikel 16 Bewaring en opslag administratieve, fiscale en overige bescheiden
Tenzij anders overeengekomen, worden na beëindiging van de opdracht alle daarop betrekking hebbende, door de opdrachtgever, verstrekte bescheiden, wederom te zijner beschikking gesteld. Indien de genoemde bescheiden niet binnen één maand na een schriftelijke sommatie daartoe door de opdrachtgever in ontvangst zijn genomen, is @dmiDi gerechtigd de bescheiden vanaf dat ogenblik voor rekening en risico van de opdrachtgever op te slaan.
Artikel 17 Geschillen
Op alle geschillen die voortvloeien uit de tussen partijen genoemde overeenkomsten en de daarbij behorende algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. Zij worden beslecht door de ter zake bevoegde rechter.