Algemeen
- Het verzoek van de belastingdienst tot het doen van aangifte, zonder de andere aanvullende bladen;
- Huwelijkse staat, alleenstaand, gehuwd, samenwonend;
- Sofi-nummer en geboortedata van:
- Uzelf (als deze niet op het voorblad van uw aangiftebiljet staan);
- en/of uw partner indien dit van toepassing is. (als deze niet op het voorblad van uw aangiftebiljet staan);
- Van uw kinderen t/m 18 jaar;
- Uw telefoonnummer en emailadres;
- Uw bank-/girorekening voor uw teruggave (als deze niet op het voorblad van uw aangiftebiljet staan);
BOX I: Inkomens gegevens: Werk, uitkering, AOW en/of Pensioen 1
- Jaaropgave van (voormalige) werkgever(s) of de laatste loonstrook met vermeldingen van cumulatieven van u en uw partner;
- Indien u een auto van de zaak heeft en heeft gekozen voor geen prive gebruik auto, dan zijn voor het dossier de volgende gegevens relevant: Uitgebreide gegevens auto van de zaak, personen- of bestelauto, merk, type, bouwjaar, cataloguswaarde, sluitende rittenregistratie of andere bewijsstukken waaruit blijkt dat er geen privé gebruik autvan toepassing is;
- Gegevens reiskosten woon/werk boven de 10 km openbaar vervoer of fiets: afstand aantal dagen, vergoeding werkgever en OV reisverklaring of reisverklaring van de werkgever;
- Opgave van periodieke uitkeringen (uitkeringsinstanties) en alimentatie;
BOX I: gegevens Eigenwoning 1
- WOZ waarde woning of een aanslag onroerende zaakbelasting van betreffende aangifte jaar;
- Overzicht rijksbijdrage voor uw eigen woning;
- Jaaropgave van de betaalde hypotheekrente en saldper 01/01 en 31/12;
- Afsluitdatum spaar-/levensverzekering;
- Opgave waarde levensverzekering;
- eventueel betaalde periodieke erfpacht;
- Indien woning in betreffende belastingjaar is aangekocht/verkocht of bij het oversluiten van de hypotheek van de woning;
- afrekening notaris met alle aftrekbare posten hierop vermeld én de gegevens van de oude woning;
- Taxatiekosten;
- Makelaarskosten;
- Afrekening notaris oude woning indien van toepassing;
- Opgave ontvangen depotrente;
- In voorgaande jaren berekende hypotheeksplitsing;
- Rekeningen of betalingsbewijzen met betrekking tot het onderhoud of verbetering van de eigen woning, indien hiervoor een lening/hypotheek is afgesloten;
BOX I: Overige inkomsten 1
- ontvangen uitkeringen van lijfrente en dergelijke;
- ontvangen inkomsten uit de verhuur van onroerende zaken en daarop betrekking hebbende kosten;
- Inkomsten uit overige werkzaamheid, zoals Freelance inkomsten;
- ontvangen overige inkomsten;
BOX III (vermogen en overige schulden) 1
- Jaaropgaven van bank/giro/spaar/beleggingsrekeningen van u, uw partner en kinderen tlm 18 jaar, waarop vermeld staat; saldo per 01/01/jaar en per 31/12/jaar;
- Jaaroverzichten/opgaven van de waarde van de effecten-aandelen etc. per 01/01 en per 31/12;
- Waarde en overige gegevens 2e woning (vakantie woning);
- Overige kapitaalverzekeringen, saldolijfrentes e.d.;
- Overzichten van de overige schulden per 01/01 en per 31/12;
- Overige onroerende zaken en bezittingen
AFTREKBARE KOSTEN: inkomensvoorzieningen 1
- Polis en de betaalde premie voor lijfrentepolissen (bijvoorbeeld in combinatie met spaarloonregeling);
- premies voor een arbeidsongschiktheidsverzekering;
- of andere premies voor verzekeringen inzake inkomensderving;
- Pensioen aangroei over het voorafgaande jaar;
AFTREKBARE KOSTEN: Ziekte, invaliditeit, bevalling, adoptie, dieet, etc. 1
- Betaalde premie voor de ziektekostenverzekeringen (geld voor de jaren t/m 2008);
- Zelf betaalde en niet vergoede (medische) kosten, zoals tandarts, arts, specialist, medicijnen;
- Overzicht verplichte eigen risico;
- Overzicht eigen bijdrage alsmede extra eigen risico voor kosten van tandarts, arts, specialist, medicijnen;
- Bewijsstukken van betaling van de eigen bijdrage AWBZ in aangifte jaar;
- Dieet voorschrift(en) van arts/specialist;
- Betalingsbewijzen van extra gezinshulp en tevens de gegevens van gezinshulp/instantie van de hulpverlener;
- Betalingsbewijzen gehoorapparaat;
- Reiskosten van bezoek aan zoals tandarts, arts, specialist, apotheek, etc;
- Uitgaven voor verpleging, beddengoed en hulpmiddelen (t/m 2008 vielen hier ook uitgaven aan brillen, lenzen, etc. onder);
- Lidmaatschap Groene Kruis;
AFTREKBARE KOSTEN: Levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar 1
- Uitgaven voor levensonderhoud verstrekt aan kinderen waarvoor u geen recht op kinderbijslag heeft of waarvoor geen studiefinanciering werd genoten;
AFTREKBARE KOSTEN: Alimentatie 1
- Uitgaven voor/bewijsstukken van betaalde alimentatie en gegevens ontvanger, zoals naam en adres;
AFTREKBARE KOSTEN: Studie 1
- Uitgaven voor studiekosten (voor een beroep zoals collegegeld, boeken, computers of reiskosten);
AFTREKBARE KOSTEN: Giften 1
- Uitgaven aan giften, zoals collectebonnen bij kerken/gemeenten, bijdrage aan kerken/gemeenten (voorbeeld: aktie kerkbalans hier vanuit georganiseerd), aan goedgekeurde instanties (conform gepubliceerde lijst door de belastingdienst), zoals giften aan goede doelen (giro555, voedselbank, etc.);
- Periodieke giften welke voor langere tijd zijn vastgelegd;
Overige informatie 1
- Kopie voorlopige aanslag en/of teruggave van het jaar waarvoor aangifte moet worden ingediend en een kopie van de aangifte van voorgaand jaar indien dit niet door ons kantoor is verzorgd.
- Kopie voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet;
- Kopieën van de ontvangen toeslagen zoals: zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en kindertoeslag (vanaf 2009 is dit kindgebondenbudget);
- De definitieve beschikkingen van de ontvangen toeslagen zoals: zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en kindertoeslag (vanaf 2009 is dit kindgebondenbudget) van voorgaand jaar;
- Alle overige correspondentie/documenten die u van de belastingdienst heeft ontvangen over het jaar waarvoor aangifte wordt gedaan;
- Alles wat volgens u van belang kan zijn voor de verzorging van uw aangifte;
1 Alleen nodig indien voor zover voor u van toepassing is